Fra vildmarksguide til montageoperatør
En uddannelse, der kun tog to år, og som efterfølgende kunne få hans drømme for tilværelsen til at gå i opfyldelse, var præcis det Johan havde brug for.
Efter 5 sabbatår startede Johan Haldor Marding Skriver som 25-årig sin uddannelse til Montageoperatør på UCRS Skjern Tekniske Skole. I dag, to år senere, er han udlært og kan udleve sine og hustruens fælles drømme om at rejse, se verden, spare op og skabe den fremtid de drømmer om.
Jeg skal helst være i bevægelse
For Johan har det at rejse og bevæge sig rundt altid været i højsæde. Han voksede op på Djursland, men har siden starten af 20’erne været i bevægelse i både ind- og udland, hvor sabbatårene tog ham rundt i verden, gennem bl.a. Lolland-Falster, København, Canada, Paris, Bilbao, Istanbul og Vorbasse.
For en stund er han stoppet op i Lemvig, hvor han har taget sin uddannelse som Montageoperatør hos Højgaards.
Johan skal ’helst skal være i bevægelse for at have det godt’, som han selv siger det. Det kunne måske skræmme en fremtidig chef, men Karen Hastrup, adm. Direktør hos Højgaards blev ikke skræmt. Hun synes tværtimod at villigheden til at flytte sig for at få en uddannelse, for hende er et positivt træk.
En omflakkende tilværelse ville nogen måske synes, men for Johan gav det mening og indhold i livet. Men selvom sabbatårene var sjove, så gik det dog op for ham, at farens råd om en uddannelse nok ikke var helt dårligt. Specielt taget i betragtning, at han og hustruens drømme om fremtiden begyndte at folde sig ud og vokse sig større.
Hans far, som syntes Johans ’vandrende livsstil’ var spændende, havde for år tilbage bl.a. nævnt, at man kunne leve af at reparere vindmøller, og den tanke lå og summede i baghovedet på Johan.
Han undersøgte det og fandt frem til uddannelsen som Montageoperatør på UCRS Skjern Tekniske Skole.
En uddannelse, som tiltalte ham på flere punkter, bl.a. fordi den kun tog to år, og fordi han kunne se at jobmulighederne var mange og alsidige.
Vildmarks guide i shelter.
Med sig i rygsækken havde Johan et år i Canada, hvor han uddannede sig til ’Vildmarks Guide’. Her boede han en måned på en strand, så da han skulle i praktik hos Højgaards i Lemvig, var det ikke nogen udfordring at for ham at tage af sted og bo i shelter i 14 dage.
- Ikke fordi virksomheden ikke tilbød andet, men fordi det passede den frie sjæl godt.
’Jeg var meget overrasket over ham, og så tænkte jeg, ’her er da virkelig en engageret ung mand, som ikke stiller hindringer i vejen for sig selv’. Tværtimod virker alt til at være en spændende udfordring eller livslektion, som han gladeligt tager imod, siger Karen Hastrup.
Det var et match, både med skolen og med Højgaards. ’Det var fedt at være på skolen, for jeg kunne mærke at lærerne virkelig brændte for uddannelsen og havde enormt meget erfaring at dele af. Og det gav mening for mig at få en masse ny viden, som jeg kunne omsætte med det samme, når jeg kom hjem i virksomheden’, siger Johan.
Skjern Tekniske Skole, som er med i et projekt i Ringkøbing-Skjern Kommune, der handler om at få flere til at tage en erhvervsuddannelse efter gymnasieuddannelsen, hjalp Johan med kontakten til virksomheden Højgaards.
Og selvom det ikke lige var vindmøller, så gav det mening for Johan at få en bred viden, som han vidste han ville kunne bruge i andre brancher. ’Skolens udstyr er tidssvarende og rigtig godt i fht. det man arbejder med ude i virksomhederne. Det betyder også at jeg sagtens kan gå fra at arbejde med pumper til at arbejde med vindmøller, fordi jeg kender udstyret og teknologien bag.’
Jeg bruger min HF-eksamen i min erhvervsuddannelse
I sin tid, da sabbatårene blev hverdagsagtige, stod valget mellem at blive renovationschauffør eller tage en uddannelse og blive faglært. Johan så det fornuftige i at blive faglært, for på den måde at sikre sig og give sig selv gode kort på hånden, også til evt. at videreuddanne sig i fremtiden. Johan kommer på den måde med i statistikken over unge med en gymnasial uddannelse, som tager en erhvervsuddannelse efterfølgende.
I projektet i Ringkøbing-Skjern Kommune, har man i 2022 lavet en kvalitativ analyse omhandlende lokale sabbatister på 3.-5. sabbatår. Her ligger kommunen med 28% på samme niveau som regionsgennemsnittet for andelen af ufaglærte studenter, der tager mere end 2 sabbatår.
Nu er Johan færdigudlært og har efterfølgende fået ’løs’ kontrakt hos Højgaards.
’Jeg vil gerne gøre brug af Johans viden og arbejdskraft, og i øjeblikket har vi nogle opgaver, som passer til ham. Men jeg ved også at Johan gerne vil noget andet, og har brug for at se mere af verden, derfor ønsker jeg heller ikke at binde ham til stedet her’, siger Karen Hastrup og fortsætter: ’ Ligesom jeg jo også har en vision om at uddanne mennesker. Og derfor gerne vil have en ny lærling. Gerne en med Johans profil. Altså en med en gymnasial ungdomsuddannelse der ønsker at blive faglært.’
Planen er at han vil søge off shore. ’Det passer godt ind i vores liv. Det er ofte arbejde i to uger, og hjemme i to uger, hvilket betyder at vi har mulighed for at rejse sammen, når jeg er på land.
’Jeg har virkelig været glad for uddannelsen som montageoperatør, og har også kunnet bruge min HF-uddannelse, som har givet mig et andet startniveau. Og jeg har i særdeleshed kunnet bruge den undervejs. Der er ingen tvivl om, at det at tage en erhvervsuddannelse har været en god beslutning for mig. Nu fortsætter rejsen herfra!’, siger han.